Нет, потому что для того чтобы получить скидку - самый первый пермит должен быть рабочим. В этом то и есть смысл этой скидки - предлагать выгодные условия сразу вновь прибывшим специалистам по работе.
2025-09-29 06:34:54
спасибо!
2025-09-29 06:55:42
Если зарплата соответствует, мне кажется да, т.к. сохраняется требование не быть налоговым резидентом Кипра по первого трудоустройства
2025-09-29 06:35:35
Нет, на прошлом месте работы были такие сотрудники, бухгалтера готовили разъяснения по этому поводу предварительно уточнив в налоговой. Всё ставили код 1 (а не 13).
2025-09-29 06:37:52
20% вычет тоже не положен?
2025-09-29 06:39:11
Нет. Там та же ситуация - первый пермит не рабочий - скидок нет никаких.
Это выясняли бухгалтера ещё в 23 году когда сдавали декларацию за 22 год. Были такие сотрудники, надеялись на скидку, но нет. С точки зрения закона она не положена.
2025-09-29 06:52:14
У меня первый пермит не рабочий, а digital nomad.
Потом перешла на рабочий. Мне положена скидка. Уже пришло, что "все верно" за 2023 год от налоговой
2025-09-29 06:43:14
Тогда сказать не могу, тем более если вы уже подавали ранее декларацию как номад.
2025-09-29 06:50:08
Так там в 23 году как раз закон менялся. Это было до изменений или после?
2025-09-29 06:45:08
Точно после. Но подача была как раз за 22 год.
Я сама не юрист и не бухгалтер. Но у меня нет смысла не доверять тем бухгалтерам, с которыми я работала тогда.
2025-09-29 06:46:48
Поэтому я тоже соглашусь вот тут, что как будто скидка применима. Если открывать закон, то там нигде нет требования "первый пермит - рабочий". Но есть четкое требование - начать работу в первый год налогового резидентства. Получается 2023 год не считается (приехали в августе, резидентство не получили).
2024 год - первый год резидентства, устроились на работу.
Про бухгалтеров - ничего плохого не хочу сказать конкретно про ваших, но у меня был опыт, где мне на голубом глазу говорили неверную информацию. Пока не ткнула им письмом налоговой.
2025-09-29 07:12:55
там требование о первом месте работы на Кипре, которому предшествовали 3 года минимум работы на работодателя за пределами Кипра. Разрыв между зарубежным и местным работодателем макс 4 месяца:
Scope
Beneficiaries for this exemption are persons who cumulatively meet the following conditions:
(1) Employed outside the Republic by a foreign employer, i.e. employed under the full-time employment regime by an employer who is not a resident of the Republic and they performed their salaried services outside the Republic.
It is pointed out that for the purposes of the above condition, employment with a foreign employer also includes employment with more than one foreign employer.
(ii) The employment referred to in condition (1) above concerns a period of at least three consecutive years immediately before the start of employment in the Republic, i.e. it concerns a total period of at least 36 consecutive months immediately before the start of employment in the Republic.
It is pointed out that for the purposes of the above condition, the phrase "immediately before the start of employment in the Republic" is interpreted as meaning that no period exceeding 4 months has elapsed between the date of termination of employment with a foreign employer and the date of commencement of the first employment in the Republic.
(See Appendix III for examples regarding the application of Article 8(21A)).
Appendix I
Examples are given to clarify the term "first employment". For the purposes of the specific examples, the remaining conditions for granting the exemption based on articles 8(214) and 8(234) are ignored.
Example 1
A person, who was employed in the Republic on the basis of a three-month employment contract under full-time employment during the period 1.6.2009 31.8.2009, is employed by company A on 1.9.2022.
In this case, the employment during the period 1.6.2009 – 31.8.2009 is considered occasional employment (<120 days) and the employment of the person in company A is considered first employment.
...
Example 3
As in example 1, but the individual has a start of first employment in the Republic on 15.2.2023.
The person is not entitled to the exemption because the period between the date of termination of employment outside the Republic with a foreign employer and the date of commencement of the first employment in the Republic exceeds 4 months.
Scope
Beneficiaries for this exemption are persons who cumulatively meet the following conditions:
(1) Employed outside the Republic by a foreign employer, i.e. employed under the full-time employment regime by an employer who is not a resident of the Republic and they performed their salaried services outside the Republic.
It is pointed out that for the purposes of the above condition, employment with a foreign employer also includes employment with more than one foreign employer.
(ii) The employment referred to in condition (1) above concerns a period of at least three consecutive years immediately before the start of employment in the Republic, i.e. it concerns a total period of at least 36 consecutive months immediately before the start of employment in the Republic.
It is pointed out that for the purposes of the above condition, the phrase "immediately before the start of employment in the Republic" is interpreted as meaning that no period exceeding 4 months has elapsed between the date of termination of employment with a foreign employer and the date of commencement of the first employment in the Republic.
(See Appendix III for examples regarding the application of Article 8(21A)).
Appendix I
Examples are given to clarify the term "first employment". For the purposes of the specific examples, the remaining conditions for granting the exemption based on articles 8(214) and 8(234) are ignored.
Example 1
A person, who was employed in the Republic on the basis of a three-month employment contract under full-time employment during the period 1.6.2009 31.8.2009, is employed by company A on 1.9.2022.
In this case, the employment during the period 1.6.2009 – 31.8.2009 is considered occasional employment (<120 days) and the employment of the person in company A is considered first employment.
...
Example 3
As in example 1, but the individual has a start of first employment in the Republic on 15.2.2023.
The person is not entitled to the exemption because the period between the date of termination of employment outside the Republic with a foreign employer and the date of commencement of the first employment in the Republic exceeds 4 months.
2025-09-29 07:11:37